شرایط زندگی

شرایط زندگی در سوئد + هزینه های زندگی ۲۰۲۰

شرایط زندگی در سوئد

سوئد کشوری با آب و هوای معتدل:

وقتی صحبت از آب و هوای سوئد می‌شود، اغلب مردم تصویری از کشوری سرد و همیشه برفی با فضایی مه گرفته به ذهنشان خطور می‌کند. اما واقعیت کمی با این تصور متفاوت است. تابستان‌های سوئد دارای آب و هوای معتدل و طبیعتی بسیار زیباست و این به دلیل وجود جریانات گرم خلیجی (warm Gulf Stream) است. سوئد دارای جغرافیای متنوعی می‌باشد و روند شروع و پایان فصل‌ها با توجه به مناطق مختلف آن متفاوت است و به دلیل سردسیر بودن مناطق شمالی، بیشتر جمعیت آن در جنوب سوئد متمرکز شده اند.

سوئد کشوری با جمعیت ۱۰ میلیون نفری:

جمعیت این کشور نزدیک به ۱۰ میلیون نفر است که یک دهم آن را مهاجران خارجی تشکیل می‌دهند. در حال حاضر چیزی نزدیک به یکصد هزار ایرانی در حال تحصیل و زندگی در سوئد هستند. این کشور از نظر وسعت، چهارمین کشور بزرگ اروپا محسوب می‌شود و از صلح طلب‌ترین و مرفه‌ترین کشورهای جهان است. همچنین نرخ جرم و جنایت در سوئد بسیار پایین است و شهروندان این کشور از سطح کیفی بالای زندگی و نرخ بیکاری پایین بهره می‌برند.

اما بد نیست بدانید که…

سوئد همواره یکی از کشورهای مهاجرپذیر و جزو مقاصد اصلی مهاجران در سطح جهان بوده است. البته به دلیل همسویی فرهنگی و عادت داشتن به شرایط خاص آب و هوایی سوئد، اغلب مهاجران این کشور را فنلاندی‌ها تشکیل می‌دهند و تا حدودی باعث رشد جمعیت این کشور شده‌اند.

 فرهنگ سوئد:

یکی از ویژگی‌های بارز فرهنگی در سوئد، طرفداری از برابری حقوق انسان‌ها است. به همین دلیل مردم این کشور خیلی به رقابت اهمیت نمی‌دهند و کودکانشان را به گونه‌ای تربیت می‌کنند که خود را برتر از دیگران ندانند.

مردم سوئد، فخر فروشی، افراط گرایی و  تظاهر کردن را نمی‌پسندند و در هر حالتی سعی می‌کنند جانب اعتدال را رعایت کنند.

ویژگی‌های جالب فرهنگی در سوئد:

مردم سوئد خیلی اهل کار یا تفریح نیستند. خانواده در فرهنگ مردم این کشور جایگاه مهمی دارد و حقوق کودکان به شدت رعایت می‌شود. لازم است بدانید، برای اینکه خانواده‌ها بتوانند از کودکان خود به بهترین شکل مراقبت کنند، حق و حقوقی به آنها تعلق می‌گیرد که در تمام دنیا مثال زدنی است. به عنوان مثال؛ پدر یا مادر می‌توانند از زمان تولد کودکشان، تا ۱۸ ماه مرخصی (با حقوق) بگیرند و سر کار نروند!

و نکته جالب‌تر این که ..

والدین تا سن ۸ سالگی و زمان مدرسه رفتن کودکشان، حق دارند تا ۲۵% از حجم کاری خود را کم کنند و بیشتر به کودک خود برسند. همچنین کمک هزینه‌ای برای ۴۸۰ روز به والدین پرداخت می‌شود. آنها همچنین حق دارند در طی سال تا ۶۰ روز برای مراقبت از فرزند خود مرخصی بگیرند. اگر شما سفری به این کشور داشته باشید، حتماً متوجه حضور گرم و صمیمانه خانواده‌ها در رستوران‌ها و مکان‌هایی از این قبیل خواهید شد.

آیا سوئد کشوری غیر مذهبی است؟

علیرغم اینکه سوئد کشوری غیرمذهبی می‌باشد، اما پذیرای اکثر مذاهب جهان است و به حقوق همه آنها احترام می‌گذارد. دین اکثر مردم این شهر مسیحی (پروتستان) است. کلیسای لوتران، کلیسای ملی سوئد است و چه مسیحیان کاتولیک و یا سایر پیروان مسیحیت، با هم در آنجا به عبادت می‌پردازند. همچنین دین اسلام یکی از بزرگترین مذاهب سوئد است و بودیسم و یهودیت نیز پیروان قابل توجهی در آن کشور دارد. از اعیاد مذهبی این کشور می‌توان به عید پاک، کریسمس و Midsummer اشاره کرد.

زبان کشور سوئد:

واقعیت این است که علیرغم تسلط نسبی اکثر مردم سوئد به زبان انگلیسی، اما مانند سایر کشورهای اروپایی، برای کار و زندگی در این کشور، دانستن زبان سوئدی یکی از مهمترین مسائل است. زبان سوئدی زبان رسمی این کشور است، اما با این وجود بخشی از مردم شمال سوئد به زبان سامی صحبت می‌کنند. زبان سوئدی همچنین به زبان نروژی نیز بی شباهت نیست.

بخش دوم:شرایط زندگی در سوئد چگونه است؟
شرایط اقتصادی سوئد به چه صورت است؟

کشور سوئد یکی از مرفه‌ترین و پیشرفته‌ترین کشور‌های اتحادیه اروپاست و از لحاظ معیشتی وضعیت مناسبی دارد. پایه منابع اقتصادی این کشور را چوب، سنگ آهن، انرژی آبی و جنگل تشکیل می‌دهد و به صورت کلی سوئد کشوری وابسته به صادرات تولیدات صنعتی خود می‌باشد. البته ناگفته نماند که بودجه نسبتاً بالای این کشور از درآمدهای مالیاتی تأمین می‌شود. سوئد دارای یک اقتصاد آزاد است و امروزه صنایع فولاد، مهندسی، معدنی و خمیر کاغذ توسعه خوبی در سطح بین‌المللی در این کشور پیدا کرده‌اند و دارای قابلیت رقابت با سایر کشورها هستند. واحد پول سوئد کرون است. هر ۱۰۰ کرون سوئد تقریباً برابر با ۹٫۶ یورو و ۱۱ دلار آمریکا است. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که علیرغم اقتصاد قوی سوئد، بر اساس تجربه و زندگی برخی از کارشناسان ما در این کشور، ارتباطات نقش مهمی در بازار کار سوئد ایفا می کند و این موضوع گاهی مهاجران را در خصوص بیزینس با مشکل مواجه می‌سازد.

همچنین بد نیست بدانید که علیرغم تصور برخی مبنی بر رایگان بودن تحصیل در سوئد، از سال ۲۰۱۱ میلادی تا به امروز تحصیل در این کشور دیگر رایگان نیست و دانشجویان باید بتوانند از پس هزینه‌های خود اعم از ثبت نام، خوابگاه، خوراک و… بربیایند. این هزینه‌ها بسته به دانشگاه و محل سکونت دانشجو متفاوت است. حتی کسانی که در دوران تحصیل خود موفق به پیدا کردن کار می‌شوند، با درآمد آن تنها موفق به پرداخت نصف هزینه‌های زندگی خود باشند. علاوه بر هزینه‌های تحصیل و دانشگاه، میانگین هزینه‌های زندگی یک دانشجو در سوئد، حدوداًً چیزی بین ۱٫۰۰۰ تا ۱٫۵۰۰ دلار در ماه است.

مشاغل مورد نیاز و درآمد در سوئد (۲۰۲۰):

شاید اکنون این سؤال در ذهن شما پیش آمده باشد که چه مشاغلی در سوئد بیشتر مورد نیاز است و آیا بعد از فارغ التحصیلی به راحتی می‌توان وارد بازار کار شد؟

به صورت کلی سوئد در اکثر زمینه‌های شغلی دچار کمبود نیرو است. ولی اگر سؤال شما مشاغلی است که نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارند، می‌توان به پزشکی، پرستاری، آموزگاری و مددکار اجتماعی (با توجه به افزایش چشمگیر تعداد پناهندگان طی سال‌های اخیر) اشاره نمود.

همچنین می‌توان اضافه کرد که کشور سوئد در مشاغلی مانند متخصصین ‌IT و کارگران ساختمانی نیز با کمبود نیرو مواجه است. در نظر داشته باشید که داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با نوع شغل، جزو ملزومات و شرایط کار در سوئد است.

در سوئد هر چیزی سر جای خود قرار دارد…

حال که مختصری با حال و هوای این کشور و زندگی در سوئد آشنا شده اید، لازم است بدانید شهروندان سوئدی به طور حیرت آوری منظم، وقت شناس و دقیق هستند. این امر در زندگی شخصی آنها نیز مشهود است. به عنوان مثال سیستم حمل و نقل شهری و اتوبوس‌های سوئد بسیار دقیقند و دارای زمانبندی ثابت و مشخصی می‌باشند و به شهروندان سوئدی کتابچه‌های راهنمایی در خصوص خطوط و جدول زمانبندی حرکت اتوبوس‌ها داده می‌شود.

پرداخت کرایه در سوئد به ۲ صورت نقدی (حدوداً ۱۵ کرون) و کارت اعتباری (ماهیانه حدوداً ۳۸۰ کرون) انجام می‌شود.

هزینه زندگی و اجاره خانه در سوئد چگونه است؟

هزینه زندگی و اجاره خانه با توجه به شرایط زندگی در سوئد، محل اقامت، متراژ و… متغیر است. اما به طور کلی، هزینه‌ها از جمله هزینه اجاره خانه، در شهر استکهلم بیشتر از سایر شهرهای سوئد است. به عنوان مثال؛ هزینه اجاره یک آپارتمان معمولی در استکهلم از ۴٫۰۰۰ تا ۸٫۰۰۰ کرون (حدوداً ۴۵۰ تا ۸۵۰ دلار) در ماه است.

هزینه زندگی در سوئد – ژانویه ۲۰۱۹
رستوران در سوئد قیمت (€) گستره (€)
وعده غذایی، رستوران ارزان قیمت ۹٫۷۲ € ۷٫۷۷-۱۲٫۱۵
وعده غذایی برای ۲ نفر، رستوران متوسط (پیش غذا، غذای اصلی، دسر) ۵۸٫۳۱ € ۴۳٫۷۳-۷۷٫۷۴
McMeal در McDonalds ۷٫۲۹ € ۶٫۳۲-۷٫۷۷
آبجو تولید سوئد (۰٫۵ لیتری) ۵٫۸۳ € ۴٫۸۶-۶٫۸۰
آبجو وارداتی (بطری ۰٫۳۳ لیتر) ۵٫۸۳ € ۴٫۸۶-۶٫۸۰
کاپوچینو ۳٫۳۵ € ۲٫۴۳-۳٫۸۹
کوکاکولا / پپسی (بطری ۰٫۳۳ لیتر) ۱٫۷۶ € ۰٫۹۷-۲٫۸۲
سوپر مارکت در سوئد

شیر (۱ لیتر) ۱٫۰۲ € ۰٫۸۷-۱٫۲۶
نان سفید تازه (۵۰۰ گرم) ۱٫۹۹ € ۱٫۴۰-۲٫۴۳
برنج سفید (۱ کیلوگرم) ۲٫۲۹ € ۱٫۴۶-۳٫۴۰
تخم مرغ (۱۲ عدد) ۲٫۵۶ € ۱٫۹۴-۳٫۲۱
پنیر محلی (۱ کیلوگرم) ۸٫۱۰ € ۶٫۳۲-۱۰٫۱۱
سینه مرغ (۱ کیلوگرم) ۸٫۷۲ € ۵٫۸۳-۱۱٫۶۶
گوشت گاو (۱ کیلوگرم) ۱۳٫۴۹ € ۷٫۷۷-۲۰٫۳۱
سیب (۱ کیلوگرم) ۲٫۲۴ € ۱٫۴۶-۲٫۹۲
موز (۱ کیلوگرم) ۲٫۰۳ € ۱٫۵۵-۲٫۴۳
پرتقال (۱ کیلوگرم) ۲٫۱۵ € ۱٫۴۶-۲٫۹۲
گوجه فرنگی (۱ کیلوگرم) ۲٫۶۱ € ۱٫۸۵-۳٫۵۰
سیب زمینی (۱ کیلوگرم) ۰٫۹۱ € ۰٫۶۸-۱٫۱۷
پیاز (۱ کیلوگرم) ۰٫۹۹ € ۰٫۶۸-۱٫۴۶
کاهو (۱ سر) ۱٫۶۶ € ۰٫۹۷-۲٫۴۳
آب (بطری ۱٫۵ لیتر) ۱٫۲۳ € ۰٫۹۷-۱٫۹۴
بطری شراب (متوسط) ۷٫۷۷ € ۶٫۸۰-۹٫۷۲
آبجو تولید سوئد (۰٫۵ لیتری) ۱٫۵۵ € ۱٫۱۷-۱٫۹۴
آبجو وارداتی (بطری ۰٫۳۳ لیتر) ۱٫۵۹ € ۱٫۱۷-۲٫۴۳
بسته سیگار (مارلبورو) ۵٫۸۳ € ۵٫۳۴-۶٫۲۲
حمل و نقل در سوئد

بلیط یک طرفه (حمل و نقل مترو) ۲٫۹۲ € ۲٫۴۳-۳٫۸۹
بلیط ماهانه (استفاده معمول) ۷۷٫۷۴ € ۵۳٫۴۵-۸۳٫۵۸
شروع تاکسی ۴٫۷۶ € ۴٫۳۷-۶٫۸۰
تاکسی هر ۱ کیلومتر ۱٫۴۶ € ۱٫۲۶-۲٫۰۴
تاکسی هر ۱ ساعت ۵۰٫۰۵ € ۳۹٫۷۵-۵۸٫۳۱
بنزین (۱ لیتر) ۱٫۳۹ € ۱٫۲۶-۱٫۴۹
فولکس واگن گلف ۱،۴ KW Trendline ۱۹,۴۳۶٫۱۷ € ۱۷,۴۹۲٫۵۶-۲۲,۸۳۷٫۵۰
تویوتا کرولا ۱٫۶ لیتر ۹۷ کیلو وات کمپرسور ۱۸,۸۵۹٫۰۵ € ۱۶,۲۲۹٫۲۰-۲۲,۳۵۱٫۶۰
موارد کاربردی – قبوض

هزینه‌های عمومی (برق، گرمایش، خنک کننده، آب، زباله) برای آپارتمان ۸۵m2 ۶۲٫۳۴ € ۳۰٫۹۸-۱۱۶٫۶۲
تعرفه تلفن همراه – ۱ دقیقه (بدون تخفیف) ۰٫۰۸ € ۰٫۰۵-۰٫۱۹
اینترنت (۶۰ مگابیت در ثانیه یا بیشتر، دانلود نامحدود، کابل / ADSL) ۲۷٫۷۳ € ۱۹٫۴۴-۳۸٫۸۷
ورزش و اوقات فراغت در سوئد

باشگاه بدنسازی، هزینه ماهانه برای ۱ بزرگسال ۳۲٫۲۵ € ۱۹٫۴۴-۴۸٫۵۹
(اجاره زمین تنیس (۱ ساعت در آخر هفته ۱۹٫۶۹ € ۱۱٫۶۶-۳۴٫۰۱
سینما ۱۲٫۱۵ € ۱۰٫۶۹-۱۴٫۵۸
مراقبت از کودک در سوئد

مهد کودک ماهانه برای ۱ کودک ۳۸۲٫۸۹ € ۱۱۶٫۶۲-۸۰۱٫۷۴
پوشاک و کفش در سوئد

۱ جفت جین (Levis 501 یا مشابه) ۸۲٫۹۷ € ۴۸٫۵۹-۱۰۶٫۹۰
۱ لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره‌ای (Zara، H & M، …) ۳۴٫۱۰ € ۱۹٫۴۴-۴۸٫۵۹
۱ جفت کفش نایک ۸۵٫۵۵ € ۵۸٫۳۱-۱۱۶٫۶۲
۱ جفت کفش مردانه چرم ۱۱۵٫۳۸ € ۷۷٫۷۴-۱۶۵٫۲۱
اجاره ماهانه منزل در سوئد

آپارتمان (۱ خوابه) در مرکز شهر ۷۷۲٫۳۴ € ۴۸۵٫۹۰-۱,۲۶۳٫۳۵
آپارتمان (۱ خوابه) خارج از مرکز ۵۲۶٫۳۴ € ۳۴۰٫۱۳-۸۲۶٫۰۴
آپارتمان (۳ اتاق خواب) در مرکز شهر ۱,۲۱۹٫۵۹ € ۷۷۷٫۴۵-۱,۹۴۳٫۶۲
آپارتمان (۳ اتاق خواب) خارج از مرکز ۸۸۶٫۳۷ € ۵۸۳٫۰۹-۱,۴۵۷٫۷۱
قیمت خرید آپارتمان در سوئد

قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر ۵,۳۸۵٫۵۳ € ۲,۶۲۳٫۸۸-۹,۲۳۲٫۱۸
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان خارج از مرکز ۳,۲۱۰٫۹۵ € ۱,۶۰۶٫۷۹-۵,۸۳۰٫۸۵
حقوق و دستمزد در سوئد

میانگین حقوق ماهانه خالص (بعد از مالیات) ۲,۲۰۸٫۲۸ €

نرخ بهره وام به درصد (٪)، ۲۰ ساله ۲٫۵۷ ۰٫۱۵-۰٫۳۳

این داده‌ها بر اساس ۱۲۳۳۷ گزارش از ۱۲۳۶ گزارشگر در ۱۸ ماه گذشته بوده است.

بهترین شهر برای زندگی در سوئد:

این کشور دارای ۲۵ استان اعم از گوتنبرگ، مالمو، سولنا، ناکا، لیدینگو، دنده رید، اومئو و… می‌باشد که هر کدام دارای شهرهایی هستند. شهرهای Malmo و solena از شهرهای دیدنی سوئد با مردمی دوست داشتنی و آب و هوایی عالی می‌باشند. در این شهرها هزینه زندگی و قیمت ملک نیز مناسب است. البته اکثر مهاجرین از جمله ایرانیان، شهر استکهلم (پایتخت سوئد) را برای زندگی انتخاب می‌کنند. چرا که دارای فرصت‌های شغلی بیشتر و جاذبه‌های دیدنی، از جمله ساختمان‌های تاریخی بسیار جذاب و دریاچه‌های زیبایی که توسط پل‌ها به هم متصلند می‌باشد. این شهر بیستمین جایگاه را در بین ۴۹ شهر برتر جهان برای زندگی به خود اختصاص داده است.

راه‌های زیادی برای دریافت اقامت سوئد وجود دارد که بهترین آنها، دریافت ویزای کاری و تحصیلی و یا دریافت اقامت از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت در سوئد می‌باشد.

آیا سوئد کشوری مناسب برای زندگی است؟

با توجه به تمام مواردی که تاکنون درباره شرایط تحصیل، کار و زندگی در سوئد اشاره شد، می‌توان گفت سوئد کشوری مناسب و سخت برای مهاجرت می‌باشد.

در یک نگاه، مزایا و سختی های زندگی در سوئد عبارتند از:
کیفیت زندگی بالا
نرخ بیکاری پایین
سطح کیفی بالای آموزشی
اقتصاد قدرتمند
آرامش و صلح طلبی جامعه
طبیعت زیبا و آب و هوای عالی
هزینه‌های بالای زندگی
سخت بودن زبان سوئدی و معضل ارتباطات
رایگان نبودن تحصیل برای خارجی‌ها
نیاز به مدرک تحصیلی مرتبط با نوع شغل (برای کار)
و…

بخش سوم: معایب و مشکلات زندگی در سوئد

هزینه نسبتاً بالای زندگی در سوئد که می‌تواند شرایط زندگی در این کشور را به چالش بکشد. برای درک بهتر این موضوع می‌توان اشاره کرد که به طور میانگین، هزینه زندگی برای هر نفر در سوئد حدوداً چیزی بین ۹٫۰۰۰ تا ۲۴٫۰۰۰ کرون در ماه است. البته از این مبلغ، ۳۰ تا ۵۰ درصد آن را هزینه‌های مالیاتی تشکیل می‌دهد.
تحصیل در سوئد هزینه نسبتاً زیادی دارد. شهریه دانشگاه‌های این کشور برای هر ترم حدوداً از ۴٫۰۰۰ تا ۷٫۰۰۰ یورو می‌باشد.
چیزی مانند سند در سوئد معنا ندارد. به عنوان مثال در خرید و فروش یک ملک، آنچه معامله می‌شود فقط بنای آن خانه است و اراضی تماماً متعلق به دولت (کمون) می‌باشند.
به علت عرض جغرافیایی بالا، فصل سرما در این کشور بسیار طولانی و با روزهایی بسیار کوتاه است. به طوری که زمستان در مناطق مختلف این کشور ۴ الی ۶ ماه (از ابتدای اکتبر تا اواخر مارس) طول می‌کشد و تنها ۳ الی ۴ ساعت در هر شبانه روز هوا روشن است.
نکاتی که شاید برای شما هم جالب باشد:
بهترین کامیون‌های دنیا VOLVO و SCANIA متعلق به کشور سوئد می‌باشند.
آلفرد نوبل مخترع و دانشمند معروف جهان، اهل سوئد است.
در سال ۲۰۱۲ یک بانوی ایرانی به نام لاله پورکریم، عنوان محبوب‌ترین و موفق‌ترین خواننده را در سوئد به خود اختصاص داد. به طوری که روزنامه معروف Dagens Nyheter از وی به عنوان ملکه موسیقی سوئد نام برد.
نزدیک به ۲۰۰ سال است که کشور سوئد شاهد هیچ جنگی نبوده است و حتی در هر دو جنگ جهانی نیز اعلام بی طرفی کرد.
در سوئد کودکان از بیشترین حقوق اجتماعی برخوردارند.
سوئدی‌ها بیشترین میزان مصرف قهوه در دنیا را دارند. سوئدی‌ها همچنین مردمانی خجالتی هستند، اما وقتی مشروبات الکلی می‌خورند زیاد حرف می‌زنند و معاشرتی می‌شوند.

سوئد-گوتنبرگ

تجربیات زندگی در سوئد:

در اینجا نگاهی کوتاه به تجربه زندگی هموطنان در سوئد داریم:

در سوئد مردم از آدم‌های صمیمی و دوستانه (به قول انگلیسی‌های Friendly) خوششان می‌آید. اما نسبت به آدم‌های باحال (Cool) خیلی نظر مثبتی ندارند. یک لبخند دوستانه و متشخصانه برای آنها خیلی بهتر از رفتارهای باحال و با نمک بودن است.
با کمال احترام، از هموطنان عزیز (ایرانی‌ها) بر حذر باشید. به ویژه زمانی که بدانند شما زبان سوئدی بلد نیستید… (البته این تجربه شخصی یکی از هموطنان در سوئد است، نه یک قانون کلی!)
زبان سوئدی را سریعتر بیاموزید. سوئدی‌ها نسبت به خارجی‌هایی که زبانشان را بلدند احترام بیشتری قائلند و بهای بیشتری به آنها می‌دهند.
به حرف‌های هموطنان عزیزی که فقط ایراد می‌گیرند و مدام از آب و هوا و سرما و… ابراز ناراحتی می‌کنند چندان اعتنا نکنید.
در خصوص اینکه گفته می‌شود ایرانی‌ها باید از هم دوری کنند، واقعاً مخالف هستم و واقعیت این است که در سوئد، ایرانی‌ها خیلی به هم کمک می‌کنند. مخصوصاً قشر دانشجو در کشوری که مردمش معمولاً از خارجی‌ها می‌ترسند و آنها را از خودشان دور می‌کنند، خیلی به داد هم می‌رسند. من زیاد دیده‌ام که خصوصاً در مورد دانشجویان، هر کس بیشتر با هموطنان خودش در ارتباط است و ایرانی‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.
در خصوص آب و هوای سرد سوئد، برای من که در جنوب سوئد (اسکانیا) زندگی می کنم، این سرما به دلیل مرطوب بودن به هیچ وجه آزار دهنده نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + شش =