شرایط زندگی, مقالات

شرایط زندگی در فرانسه + هزینه های زندگی (بررسی ۲۰۲۰)

شرایط زندگی در فرانسه

۱-  فرانسه در کجا واقع شده است؟

فرانسه در اروپای غربی واقع شده و یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان است که از نظر مسائل مختلفی نظیر علم، نوع سیاست، اقتصاد و شاید مهمتر از همه فرهنگ، در سراسر جهان شهرت پیدا کرده است.

نام فرانسه (France) از واژه لاتین Francia به معنای کشور فرانک‌ها گرفته شده است. شکل کشور فرانسه شبیه به یک شش‌ضلعی است، که سه ضلع آن به آب منتهی می‌شود. به همین دلیل در زبان فرانسوی به آن لقب l’Hexagone به معنی شش‌ضلعی داده‌اند. پایتخت این کشور پاریس است و از دیگر شهرهای مهم آن می‌توان به مارسی، لیل، لیون و نیس اشاره کرد.

شعار کشور فرانسه «آزادی، برابری، برادری» است.

کاخ و زندان نوتردام

۲-  ساختار سیاسی و حکومتی فرانسه چگونه است؟

با شروع قرون وسطی، فرانسه از طریق سیستم پادشاهی اداره می شد. اما پس از آن سیستم حکومتی آن به امپراتوری و سرانجام به جمهوری تبدیل شد. فرانسه جزو اولین کشورهایی بود که حقوق فردی را به رسمیت شناخت. امروزه فرانسه یک حکومت متمرکز نیمه‌ریاستی دارد و با جدایی قدرت بین قوای مجریه، مقننه و قضاییه در این کشور، سیستم دموکراسی در فرانسه حاکم است.

مسئول اجرای قوانین در فرانسه رئیس جمهور است که هر پنج سال یکبار با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود. قانون‌گذاری بر عهده نخست‌وزیر است و از نظر قدرت سیاسی دومین شخص بعد از رئیس جمهور می باشد. مجلس فرانسه نیز از دو بخش شورای ملی و سنا تشکیل شده است که در صورت وجود اختلاف نظر، حرف نهایی را شورای ملی میزند.

قانون اساسی کشور فرانسه، تأکید بر ایجاد کشوری سکولار و دموکرات دارد که مردم در آن، حق حاکمیت را ایجاد می‌کنند.

وزارت فرهنگ فرانسه در پاریس

۳-  جایگاه جهانی فرانسه در چه وضعیتی قرار دارد؟

همانطور که گفته شد، فرانسه سومین قدرت هسته ای و جزو بزرگترین صادر کنندگان اسلحه در جهان است. صنایع هوایی فرانسه نیز مقام اول در اروپا را به خود اختصاص داده است. همچنین این کشور رتبه ششمین قدرت صنعتی دنیا را در اختیار دارد. فرانسه در قرن‌های هجدهم و نوزدهم، مهد انقلاب‌های سیاسی-اجتماعی بوده است.

این کشور به عنوان چهارمین کشور دارنده آثار تاریخی و طبیعی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در جهان است و با داشتن تاریخچه‌ای کهن و جاذبه‌های گردشگری متفاوت، یکی از پربازدید‌ترین کشورهای دنیا است و سالانه حدود ۸۹ میلیون گردشگر از سرتاسر جهان را به خود جذب می کند.

صنعت نظامی فرانسه – جنگنده mirage

صنعت نظامی فرانسه – زیر دریایی Suffren

صنایع نظامی فرانسه – تانک AMX30B2

۴-  وضعیت جغرافیای فرانسه چگونه است؟

فرانسه با مساحت ۶۴۳،۸۰۱ کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین کشور اروپای غربی و سومین کشور بزرگ در قاره اروپا است. فرانسه با دو کشور مراکش و اسپانیا، مرز آبی مشترک (از طریق دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس) و با کشورهای بلژیک، آلمان، ایتالیا، لوگزامبورگ، موناکو، اسپانیا و سوئیس، مرز خاکی مشترک دارد.

تقسیمات کشوری فرانسه شامل ۲۲ ناحیه و ۹۶ شهرستان است که زیر نظر دولت مرکزی اداره می‌شوند و  هر بخش، شورای شهر و شهردار مختص به خود دارد.

فرانسه دارای ۵۵۰۰ کیلومتر ساحل مرزی با دریای شمال، دریای مانش، اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه است. همچنین رشته کوه آلپ در این کشور واقع شده است.

این کشور یکی از متنوع ترین بخش های جغرافیایی را دارد که عبارتند از:

بخش‌های شمالی و شمال شرقی: آب‌وهوای معتدل
بخش جنوبی: آب‌وهوای مدیترانه‌ای
بخش‌های غربی: اقلیم اقیانوسی

به طور کلی می توان گفت که مردم فرانسه زمستان‌هایی معتدل و تابستان‌هایی گرم را تجربه می‌کنند.

منطقه ساحلی و گردشگری Étretat

۵-  فرانسه از نظر جمعیت شناختی چگونه کشوری است؟

فرانسه به عنوان دومین کشور پرجمعیت اتحادیه اروپا (بعد از آلمان) شناخته می شود. طبق آخرین آمار منتشر شده، جمعیت فرانسه حدود ۶۷٫۳ میلیون نفر است. ۷۴٪ از مردم فرانسه در شهرها زندگی می کنند. میانگین سن در فرانسه برای مردان ۷۲ سال و برای زنان ۸۰ سال می‌باشد.

به طور معمول مردم فرانسه تمایلی به صحبت به زبانی غیر از فرانسوی را ندارند. ۸۷٪ از مردم فرانسه به زبان فرانسوی صحبت می کنند. ۱۳٪ باقیمانده نیز در مناطق بومی به زبان‌های باسک، پرونسال، آلمانی و برتون صحبت می کنند.

در اکثر کشور های جهان، زبان فرانسوی پس از انگلیسی مقام دوم را دارد.

به طور کلی مردم فرانسه، مردمی سکولار هستند. با اینکه در گذشته بیشتر مردم فرانسه معتقد به آیین کاتولیک بودند، اما در حال حاضر کمتر از نیمی از مردم این کشور خود را کاتولیک می‌دانند. جمعیت باقیمانده نیز ۲٪ پروتستان، ۳٪ مسلمان، ۱٪ یهودی، ۱۴٪ بدون دین و بقیه دارای مذاهب دیگر می باشند.

کلیسای du-sacré-coeur – پاریس

۶-  مردم فرانسه چگونه مردمی هستند؟

به دلیل موقعیت جغرافیایی مطلوب، آب و هوای معتدل، وجود آب فراوان و خاک مناسب برای کشاورزی، اقوام زیادی از گذشته تمایل به سکونت در فرانسه داشته اند. در نتیجه نژاد غالب مردم فرانسه به طور طبیعی ترکیبی از قومیت های سلتی، آلمانی و نوردیک بوده است. اما موج مهاجرت به وجود آمده در قرن ۲۰ و ۲۱ ، جمعیت کشور را تحت تأثیر قرار داد و مهاجران زیادی از شمال آفریقا و سایر مناطق اروپا به این کشور مهاجرت کردند.

فرانسوی‌ها مردمانی شاد و خون‌گرم هستند. آنها بسیار به مطالعه علاقه‌مندند و زیاد سینما می روند و توانسته اند مقام دوم در صنعت سینما را به خود اختصاص دهند. در سرتاسر فرانسه حدود ۴۵۰۰ سالن سینما وجود دارد که تعداد ۳۷۵ عدد از این سالن‌ها در پاریس قرار دارند.

هر ساله جشنواره سینمایی کن در فرانسه برگزار می شود و شهر کن میزبان بزرگان صنعت سینمای جهان است.

در نظر داشته باشید که تعصب فرانسوی‌ها نسبت به کشورشان همیشه معروف بوده است. آنها تا جایی که بتوانند به زبان‌های دیگر صحبت نمیکنند و تا حد امکان اجناس خارجی نمی خرند. فرانسوی‌ها مردمانی رک گو هستند و اگر چیزی برخلاف میلشان باشد، احساس واقعی خود را مخفی نمی‌کنند. آنها همچنین به موضوع آزادی فردی خیلی احترام می گذارند.

دروازه پیروزی در پاریس

بخش دوم: شرایط زندگی در فرانسه؛
۷-  وضعیت اقتصادی فرانسه چگونه است؟

اقتصاد فرانسه یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است که ترکیبی از مشارکت شرکت های خصوصی با مداخله دولت می باشد. صنعت توریسم سهم عمده ای از اقتصاد این کشور را به خود اختصاص داده. سایر بخش های اقتصادی نظیر صنعت، کشاورزی، انرژی و دفاع، باعث شده که فرانسه در لیست تولید ناخالص ملی (اعلام شده از طرف بانک جهانی) در رتبه ششم دنیا قرار گیرد.

سهم بخش‌های مختلف صنعتی در تولید ناخالص داخلی فرانسه به ترتیب؛ خدمات ۷۰/۸٪، صنعت ۱۸/۳٪ و کشاورزی ۱/۹٪ می باشد. بخش خدمات به شاخه‌های حمل‌ونقل عمومی، گردشگری، دفاع، انرژی و ارتباطات مخابراتی تقسیم می‌شود.

فرانسه یکی از بزرگترین صادر کنندگان انواع سلاح در جهان است و همچنین از نظر ذخایر تسلیحات هسته‌ای نیز در رتبه سوم دنیا قرار دارد.

امروزه دولت سوسیالیست فرانسه، بسیاری از شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و بیمه‌ها را خصوصی اعلام نموده‌است؛ ولی چندین شرکت بزرگ همچنان در اختیار دولت است و در برخی از امور به ویژه نیرو، ترابری همگانی و صنایع دفاعی، دولت دخالت و نظارت دارد.

امروزه نمره آزادی اقتصاد در فرانسه ۶۲/۵ است که این کشور را در رتبه هفتاد و سوم آزادترین اقتصادها در جهان قرار می‌دهد. فرانسه از نظر برابری قدرت خرید در رتبه هفتم جهان است.

صنعت کشتی سازی فرانسه

صنعت کشتی سازی فرانسه

صنعت کشتی سازی فرانسه

۸-  صنایع و معادن اقتصادی و درآمدزای فرانسه کدامند؟

از جمله مهم‌ترین و سودآورترین صنایع کشور فرانسه، می‌توان به صنایع فلزکاری، ماشین‌آلات، محصولات شیمیایی، وسایل نقلیه، مواد خوراکی و مشروبات الکلی، منسوجات و البسه، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، محصولات الکترونیکی، محصولات هسته ای و صنایع نظامی اشاره کرد.

مهم‌ترین معادن این کشور نیز معادن آهن، بوکسیت، پتاس، زغال سنگ، نیکل، نمک، نفت، گازطبیعی، سولفور، ماده اولیه ساختمانی، سرب و روی، فسفات، پیریت و اورانیوم می‌باشد.

ذخایر حوزه های نفت خیز فرانسه کمتر از ۵۰ میلیون بشکه است!

صنعت هواپیماسازی فرانسه

صنعت هواپیماسازی فرانسه

صنعت هواپیماسازی فرانسه

۹-  وضعیت بخش کشاورزی در فرانسه چگونه است؟

بخش کشاورزی فرانسه نسبت به سایر کشورهای اروپای غربی فعال‌تر است. یک سوم زمین‌های کشاورزی اتحادیه اروپا در کشور فرانسه واقع شده‌اند و فرانسه با تولید ۶۸ میلیارد دلار انواع محصولات کشاورزی، رتبه چهارم دنیا در این زمینه را به خود اختصاص داده است. در جنوب غربی فرانسه ذرت و شراب و در شمال گندم، جزو محصولات اصلی بخش کشاورزی این کشور هستند. در فلات جنوب فرانسه، کشاورزان گوسفند و بز پرورش می‌دهند و پنیر معروف فرانسه در همین فلات تهیه می‌شود.

فرانسه با تولید ۵/۳ میلیون تن شراب، دومین کشور تولیدکننده شراب در اروپا است. مهمترین صادرات فرانسه در بخش کشاورزی انواع آبجو و نوشیدنیهای الکلی است. مهمترین محصولات کشاورزی فرانسه چغندرقند، شراب، شیر، گوشت گاو، گوشت گوساله، غلات و دانه‌های روغنی هستند.

فرانسه چهارمین صادر کننده بزرگ محصولات کشاورزی دنیا پس از آمریکا، هلند و آلمان است.

این کشور با ۷۳۰ هزار زمین کشاورزی، ۷% از نیروی کار خود را در این زمینه یا در بخش‌های مشابه مانند ماهیگیری یا جنگل داری به کار گرفته است.

صنعت کشاورزی فرانسه

۱۰-  نزدیکترین شریک خارجی فرانسه کدام کشور است؟

در بخش خارجی، نزدیک‌ترین شریک خارجی فرانسه، کشور آلمان است که با بیش از ۱۷٪ صادرات و ۱۹٪ واردات فرانسه شریک است.

مهم‌ترین واردات فرانسه شامل ماشین‌آلات، خودرو، نفت خام، مواد شیمیایی و پلاستیک است.

۱۱-  مشاغل پردرآمد و موردنیاز فرانسه کدامند؟

حدود سه چهارم مردم فرانسه در کارهای خدماتی فعالیت می کنند. شغل های مدیریتی، به خصوص در شاخه های فروش، ساخت و ساز و علوم و رشته های مهندسی بسیار پرطرفدار هستند. شانس پیدا کردن کار در زمینه حسابداری و IT و کشاورزی نیز در فرانسه بسیار بالا است.

همچنین شغل های مربوط به صنعت توریسم و خدمات مانند هتل داری، آشپزی و رستوران داری، آموزش زبان انگلیسی، خدمات داخل خانه، نگهداری از کودک و سالمند، پزشکی، روانپزشکی و تدریس نیز جزو مشاغل پرطرفدار و موردنیاز در کشور فرانسه هستند.

اما به طورکلی از پردرآمدرترین مشاغل در کشور فرانسه مربوط به شغل های شاخه فناوری اطلاعات، بانکداری و شغل های دولتی و حقوقی می باشند. متوسط حقوق ماهانه در این کشور حدود ۲/۲۰۰ یورو است.

دانشگاه ENS de Lyon

۱۲-  نرخ بیکاری در فرانسه در چه وضعیتی قرار دارد؟

علیرغم تمام تلاش های اقتصادی دولت فرانسه، نرخ بیکاری در این کشور در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ ، ۸٫۶٪ بوده است. این نرخ در کلان شهری مانند پاریس، ۸٫۳٪ بوده است. نرخ بیکاری در فرانسه از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۹ به طور متوسط ​​۹٫۲۴ درصد بوده که در سه ماهه اول سال ۱۹۹۷ به ۱۰٫۷۰ درصد رسیده بود. همانطور که قابل مشاهده است این نرخ با شیب ملایمی رو به کاهش و بهبود است.

به نقل از تریدینگ اکونومیکس، شمار افراد بیکار در فرانسه تا پایان ماه فوریه سال ۲۰۱۶ به ۳/۵۹۱/۰۰۰ نفر رسید که پایین‌ترین سطح ثبت شده از ماه اوت ۲۰۱۴ تاکنون است.

حداقل سن بازنشستگی در فرانسه برای مردان و زنان برابر و معادل ۶۲ سال است.

۱۳-  عادات و فرهنگ کاری در فرانسه چگونه است؟

در کشور فرانسه ملاقات‌های کاری حداقل باید از ۲ هفته قبل هماهنگ شوند. این هماهنگی می‌تواند به صورت تلفنی یا کتبی (با توجه به مقام فرد) باشد. تعطیلات متداول در این کشور ماه‌های جولای و آگوست هستند. پس سعی کنید تا جای ممکن در این تاریخ برای ملاقات‌های کاریتان برنامه‌ریزی نکنید.

ساعات کاری در فرانسه ۳۵ ساعت در هفته است. البته ممکن است ساعات کار برحسب نوع حرفه متغیر باشد. ساعت کاری برای ادارات از ۹ صبح الی ۱۲٫۵ و از ۱۴ عصر تا ۱۸ می باشد.

نوع پوشش در قرارهای کاری باید تا جای ممکن، بسته به شرکتی که با آن معامله و ارتباط کاری دارید، رسمی، شیک و مدرن باشد. به طور کلی آقایان، لباس‌هایی با رنگ تیره و خانم‌ها نیز لباس رسمی با رنگ‌های ملایم می‌پوشند.

به این نکته توجه داشته باشید که استراحت ناهار یعنی از ساعت ۱۲/۳۰ الی ۲ بعدازظهر در فرانسه بسیار مرسوم است و فرانسوی ها اهمیت ویژهای برای آن قائل هستند. معمولاً شرکت های بسیار معدودی در این ساعت باز و جوابگوی متقاضیان هستند.

کاخ لوکزامبورگ

۱۴-  وضعیت رفاه و زندگی اجتماعی در فرانسه به چه صورت است؟

در کشور فرانسه، بسیاری از خدمات اجتماعی مانند آموزش، درمان، مراقبت های بهداشتی و بازنشستگی به صورت رایگان از طرف دولت به شهروندان فرانسوی ارائه می شوند.

استانداردهای بالای زندگی در فرانسه و در حوزه هایی نظیر احترام به حقوق شروندی و حقوق بشر، رعایت حق مالکیت، تحصیلات، سلامت، امید به زندگی، آزادی سیاسی و مذهبی، برابری جنسیتی، شاخص بالای توسعه انسانی، توزیع مناسب قدرت سیاسی، مراقبت و حفاظت از محیط زیست و میزان اعتماد مردم به دولت، باعث شده تا فرانسه در رتبه بندی بهترین کشورها، در رتبه دهم جهان قرار گیرد و به یکی از ایده‌آل ترین کشورها برای زندگی تبدیل شود.

Cafe life – Paris

۱۵-  شرایط و وضعیت بهداشت و درمان در فرانسه چگونه است؟

در فرانسه هر شخص می‌تواند پزشک موردنظر خود را انتخاب کند. توصیه می کنیم پزشکی را انتخاب کنید که طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی فرانسه باشند، زیرا در این صورت تا ۷۰% امکان برگشت هزینه‌ها به بیمار وجود خواهد داشت.

تعرفه ویزیت برای پزشکان عمومی ۲۰ یورو و برای پزشکان متخصص حداقل ۲۴ یورو است. به یاد داشته باشید که ویزیت‌های پزشکی در آخر هفته و تعطیلات رسمی گران‌تر است.

ساعت کار داروخانه ها نیز از ۹ صبح تا ۷ شب و برای بعضی از داروخانه ها تا ۱۱ شب می‌باشد. داروخانه‌ها آخر هفته‌ها و در روزهای تعطیل، فعالیت نمی‌کنند و به صورت کشیک مشغول به کار هستند.

روش دریافت هزینه های انجام شده از اداره بیمه:

در کشور فرانسه شخص بیمار می تواند با به مرکز بیمه و در دست داشتن اصل و کپی نسخه پزشک، جواب آزمایشات و فاکتور صورت حساب های پرداخت شده، هزینه‌های پرداختی را از بیمه دریافت کند.

همچنین داشتن کارت carte vitale که از سال ۲۰۰۰ در فرانسه ایجاد شد، این امکان را به پزشکان و داروخانه‌ها می‌دهد تا به هنگام ویزیت و به روش الکترونیک، درخواست بازگشت هزینه ها را برای شما ثبت کنند. این کارت به صورت رایگان به همه بیمه شدگان اجتماعی تعلق می‌گیرد.

در نظر داشته باشید که اگر فرد تحت پوشش بیمه تکمیلی نباشد، معمولا هزینه مراقبت‌های چشم پزشکی و دندانپزشکی به سختی قابل بازگشت خواهد بود.

در بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین در فرانسه، افراد در صورت مراجعه به واحدهای آموزشی پزشکی (مربوط به دانشگاه ها و مراکز آموزشی)، می‌توانند از خدمات درمانی رایگان که توسط دانشجویان سال آخر این مؤسسات انجام می‌گیرد، بهره مند گردند.

برای اطلاع از لیست مراکز رایگان واکسیناسیون اجباری و مراکز پیشگیری، میتوانید به شهرداری شهر خود مراجعه نمایید.

بیمارستان و دانشکده پزشکی Grenoble

۱۶-  شهرهای اصلی فرانسه کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟
پاریس، سرسبزترین پایتخت اروپا؛

پاریس در مرکز کمان و انحنای رود سن قرار دارد و شامل دو قسمت جزیره مانند است. آب و هوای این شهر اقیانوسی است و تحت تأثیر جبهه‌های هوای اقیانوس اطلس شمالی قرار دارد. پاریس بزرگ‌ترین شهر فرانسه و مرکز اصلی تجارت و فرهنگ این کشور است. جمعیت این شهر به همراه حومه‌ی آن حدود ۱۲ میلیون نفر است.

پاریس با دارا بودن ۴۷۸ هزار درخت، سرسبز‌ترین پایتخت اروپا شناخته شده است. کیفیت زندگی شهری در پاریس در رتبه ۲۹ دنیا قرار دارد.

پاریس بزرگ‌ترین شهر اقتصادی اروپا و پنجمین شهر اقتصادی جهان از نظر سطح تولید ناخالص داخلی است. این شهر به تنهایی نزدیک ۲۵% تولید ناخالص داخلی فرانسه را در دست دارد.

دفتر مرکزی ۳۶ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر جهان در پاریس قرار دارد که پس از توکیو از این نظر رتبه‌ی دوم جهان را در اختیار دارد. مهم‌ترین مرکز اقتصادی اروپا، منطقه “La Défense” در شهر پاریس است.

سیستم دوچرخه‌های شهری نیز بخش دیگری از سیستم حمل و نقل پاریس است. در این سیستم ۱۰ هزار دو چرخه در ۷۵۰ پارکینگ عمومی در اختیار شهروندان قرار داده شده اند.

امکان تفریح رایگان در پاریس؛

توجه داشته باشید که تفریحات رایگان زیادی می تواند در پاریس منتظرتان باشد. از بازدید کلیساهای مطرح شهر پاریس چون کلیسای نوتردام گرفته تا کانال سنت مارتین، میدان شان دو مارس، تاکستان های پاریس و…

Paris – France

مارسی، کیفیت بالای بهداشت و سلامت عمومی؛

مارسی (به فرانسوی: Marseille) با جمعیت ۸۵۰٫۰۰۰ نفر، دومین شهر بزرگ و پرجمعیتترین مرکز شهری فرانسه بعد از پاریس است. ساکنان مارسی و حومه اش به بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌رسند.

مارسی در کنار دریای مدیترانه قرار دارد و بزرگ‌ترین جزیره این دریا به حساب می‌آید. مارسی سومین مرکز بزرگ اقتصادی کشور و اولین قطب صنعتی و خدماتی در جنوب فرانسه است.

این شهر بزرگترین بندر فرانسه را دارد و در قرن‌های گذشته در داد و ستدهای دریایی نقشی اساسی داشته است. مارسی دارای امکانات غیرقابل انکار نظیر موقعیت ژئو استراتژیک در اروپا و مدیترانه، کیفیت زندگی ممتاز، جمعیت جوان، پویا و خلاق و تجربه طولانی تبادلات بین‌المللی است.

در حال حاضر مارسی به خاطر مجموعه بزرگ بیمارستانی که بهترین تجهیزات و واحدهای پژوهشی را در خود دارد، در میان اولین رتبه‌های بهداشت و سلامت عمومی جهان قرار گرفته است.

مارسی دومین قطب پژوهشی فرانسه در زمینه علوم مختلف است و نزدیک به ۳/۰۰۰ پژوهشگر را در آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های خود گرد هم آورده است.

Marseille – France

لیون، سی و نهمین شهر دنیا از نظر کیفیت زندگی شهری؛

لیون شهری در خاور مرکزی فرانسه است. این شهر، سومین شهر بزرگ فرانسه محسوب می‌شود و به عنوان میراث تاریخی در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

لیون یک مرکز بزرگ اقتصادی مهم و مورد توجه به واسطه قرارگیری در بین پاریس و بندر مارسی می‌باشد. این شهر به عنوان پایتخت فرانسه در خوش‌گذرانی شهرت دارد. قسمت زیادی از بخش شهری لیون از آب تشکیل شده است، به طوری که ۲۸ پل در این شهر وجود دارد.

ویژگی‌های شاخص شهر لیون:
شهر لیون در یک قرن اخیر، به عنوان پایتخت خوراک شناسی جهان شناخته شده است و از آن به عنوان شهر هزار مزه اروپا یاد می­‌شود.
تیم فوتبال المپیک لیون، مهم‌ترین تیم ورزشی این شهر است.
لیون یک شهر تاریخی و پایتخت ابریشم جهان است.
این شهر در تاریخ سینما، نقش بسیار مهمی ایفا کرده‌ است.
جشنواره نور (Fete des Lumieres) هر سال، هشتم دسامبر در لیون برگزار می شود.
بیشترین تعداد مراکز عرضه و فروش غذا در کشور فرانسه (به نسبت جمعیت)، به شهر لیون تعلق دارد.
اهمیت این شهر برای فعالان رسانه (به واسطه قرارگیری مقر شبکه خبری یورونیوز و اینترپل) بسیار زیاد است.

Lyon – France

شهر لیل فرانسه (Lille)؛

شهر لیل، چهارمین منطقه شهری در فرانسه است. این شهر در بستر رودخانه دئول (Deûle) شکل گرفته ‌است و در مرز کشورهای فرانسه و بلژیک قرار دارد. شهر لیل در ۳۸ دقیقه‌ ای بروکسل، یک ساعتی پاریس، دو ساعتی لندن و سه ساعتی کلن قرار دارد.

این شهر با بیش از ۹۵ هزار دانشجو، ۴ دانشگاه، ۱۳ مدرسه مهندسی، ۵ مدرسه بازرگانی، یک مدرسه روزنامه‌ نگاری، یک انستیتوی مطالعات سیاسی، یک مؤسسه مدیریت و مدارس و بنگاه ‌های بسیار دیگر، رتبه سیزدهم تجمع دانشگاهی در کشور فرانسه را در اختیار دارد.

شهر لیل به واسطه تنوع زیاد فرهنگی در سال ۲۰۰۴، عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را به خود اختصاص داد.

Lille – France

شهر نیس فرانسه (Neess)؛

شهر نیس با جمعیت ۳۵۰ هزار نفر یکی از شهرهای ساحلی فرانسه است. این شهر که بر کرانه های دریای مدیترانه و در منطقه ساحلی کوت دازور (Côte d’Azur) واقع شده است.

نیس گردشگاهی بسیار معروف است. این شهر همواره میزبانی بین‌ المللی بوده ‌است و شهری توریستی، تفریحی، فرهنگی و مرکزی برای محققان و پژوهشگران بوده است. فرودگاه نیس –کوت دازور (Nice Côte d’Azur Airport) نیززیباترین فرودگاه خارج از پایتخت فرانسه است.

جالب است بدانید، آقای تریزر (مهندس فرانسوی) که به همراه ژنرال گاردان از سوی ناپلئون به ایران آمده بود، شهر اراک را در آن زمان، مطابق شهر نیس فرانسه طراحی کرد.

اقتصاد شهر نیس نقش مهمی را در زمینه ‌های فناوری ‌های پیشرفته، بهداشت، رسانه‌ های تصویری، خدمات مخابراتی و چند رسانه ای ایفا می‌کند.

Nice – France

بخش سوم؛ هزینه های زندگی در فرانسه:
۱۷-  هزینه های زندگی در فرانسه در چه وضعیتی می باشند؟

هزینه زندگی در فرانسه به طور میانگین برای هر شخص حدود ۹۰۰ تا ۱٫۲۰۰ یورو در ماه می‌باشد که این مبلغ برای یک خانواده دو نفره بین ۱٫۵۰۰ تا ۱٫۷۰۰ یورو در ماه است.

در گذشته فرانک فرانسه واحد پول رایج این کشور بود. اما از اول ژانویه سال ۲۰۰۲ استفاده از یورو در فرانسه به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا به‌طور رسمی آغاز شد. واحد پول مشترک، کمک فراوانی به رشد سفرها و خرید و فروش کالا در اروپا نموده است و همچنین موجب افزایش رقابت آزاد و تجارت در این کشورها شده است.

هزینه زندگی در فرانسه ۲۰۲۰

رستوران در فرانسه قیمت (€) گستره (€)
وعده غذایی، رستوران ارزان قیمت ۱۳٫۰۰ € ۱۰٫۰۰-۱۵٫۰۰
وعده غذایی برای ۲ نفر، رستوران متوسط (پیش غذا، غذای اصلی، دسر) ۵۰٫۰۰ € ۳۵٫۰۰–۶۰٫۰۰
McMeal در McDonalds ۸٫۰۰ € ۷٫۵۰–۹٫۰۰
آبجو تولید فرانسه (۰٫۵ لیتری) ۵٫۵۰ € ۴٫۰۰–۷٫۰۰
آبجو وارداتی (بطری ۰٫۳۳ لیتر) ۴٫۵۰ € ۳٫۰۰–۶٫۰۰
کاپوچینو ۲٫۶۲ € ۱٫۸۰–۳٫۵۰
کوکاکولا / پپسی (بطری ۰٫۳۳ لیتر) ۲٫۳۷ € ۱٫۵۰–۳٫۵۰
آب (بطری کوچک) ۱٫۵۸ € ۱٫۰۰–۲٫۵۰
سوپر مارکت در فرانسه

شیر (۱ لیتر) ۰٫۹۴ € ۰٫۷۵–۱٫۳۰
نان سفید تازه (۵۰۰ گرم) ۱٫۲۹ € ۰٫۹۰–۲٫۰۰
برنج سفید (۱ کیلوگرم) ۱٫۶۳  € ۱٫۰۰–۲٫۷۸
تخم مرغ (۱۲ عدد) ۲٫۶۰ € ۱٫۶۰–۴٫۰۰
پنیر محلی (۱ کیلوگرم) ۱۵٫۱۸ € ۸٫۰۰–۲۵٫۰۰
سینه مرغ (۱ کیلوگرم) ۱۰٫۲۲ € ۷٫۰۰–۱۵٫۰۰
گوشت گاو (۱ کیلوگرم) ۱۵٫۷۶ € ۱۰٫۰۰–۲۵٫۰۰
سیب (۱ کیلوگرم) ۲٫۴۰ € ۱٫۶۰–۳٫۰۰
موز (۱ کیلوگرم) ۱٫۹۳ € ۱٫۳۰–۳٫۰۰
پرتقال (۱ کیلوگرم) ۲٫۲۳ € ۱٫۵۰–۳٫۰۰
گوجه فرنگی (۱ کیلوگرم) ۲٫۴۴  € ۱٫۵۰–۳٫۸۰
سیب زمینی (۱ کیلوگرم) ۱٫۵۸ € ۱٫۰۰–۲٫۵۰
پیاز (۱ کیلوگرم) ۱٫۷۶ € ۱٫۰۰–۳٫۰۰
کاهو (۱ سر) ۱٫۱۱ € ۰٫۹۹–۱٫۸۰
آب (بطری ۱٫۵ لیتر) ۰٫۵۹ € ۰٫۲۰–۱٫۰۵
بطری شراب (متوسط) ۶٫۰۰ € ۴٫۵۰–۸٫۵۰
آبجو تولید فرانسه (۰٫۵ لیتری) ۱٫۵۷ € ۱٫۰۰–۲٫۰۰
آبجو وارداتی (بطری ۰٫۳۳ لیتر) ۲٫۰۰ € ۱٫۰۰–۳٫۰۰
بسته سیگار (مارلبورو) ۸٫۰۰ € ۷٫۰۰–۸٫۰۰
حمل و نقل در فرانسه

بلیط یک طرفه (حمل و نقل مترو) ۱٫۶۰ € ۱٫۴۵–۱٫۹۰
بلیط ماهانه (استفاده معمول) ۵۱٫۰۰ € ۳۳٫۰۰–۷۵٫۰۰
شروع تاکسی ۵٫۰۰ € ۳٫۰۰–۷٫۰۰
تاکسی هر ۱ کیلومتر ۱٫۵۶ € ۱٫۰۵–۲٫۰۰
تاکسی هر ۱ ساعت ۳۵٫۰۰ € ۲۵٫۰۰–۵۰٫۰۰
بنزین (۱ لیتر) ۱٫۴۴ € ۱٫۲۹–۱٫۵۹
فولکس واگن گلف ۱،۴ KW Trendline ۲۰,۰۰۰٫۰۰ € ۱۶,۰۰۰٫۰۰–۲۵,۰۰۰٫۰۰
تویوتا کرولا ۱٫۶ لیتر ۹۷ کیلو وات کمپرسور ۲۱,۱۷۳٫۴۲ € ۱۶,۰۰۰٫۰۰–۲۷,۰۰۰٫۰۰
موارد کاربردی – قبوض

هزینه های عمومی (برق، گرمایش، خنک کننده، آب، زباله) برای آپارتمان ۸۵m2 ۱۳۸٫۰۳ € ۹۰٫۰۰–۲۱۲٫۵۰
تعرفه تلفن همراه – ۱ دقیقه (بدون تخفیف) ۰٫۱۸ € ۰٫۰۵–۰٫۵۰
اینترنت (۶۰ مگابیت در ثانیه یا بیشتر، دانلود نامحدود، کابل / ADSL) ۲۷٫۵۹ € ۲۰٫۰۰–۳۹٫۰۰
ورزش و اوقات فراغت در فرانسه

باشگاه بدنسازی، هزینه ماهانه برای ۱ بزرگسال ۳۶٫۲۵ € ۲۵٫۰۰–۵۰٫۰۰
(اجاره زمین تنیس (۱ ساعت در آخر هفته ۱۵٫۰۳ € ۸٫۰۰–۲۵٫۰۰
سینما ۱۰٫۰۰ € ۸٫۰۰–۱۲٫۰۰

مهد کودک ماهانه برای ۱ کودک ۶۶۷٫۸۹ € ۳۴۰٫۰۰–۱,۰۰۰٫۰۰
پوشاک و کفش در فرانسه

۱ جفت جین (Levis 501 یا مشابه) ۸۱٫۴۴ € ۵۰٫۰۰–۱۰۰٫۰۰
۱ لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره ای (Zara، H & M، …) ۳۲٫۴۴ € ۲۰٫۰۰–۵۰٫۰۰
۱ جفت کفش نایک ۸۳٫۴۰ € ۶۰٫۰۰–۱۰۵٫۰۰
۱ جفت کفش مردانه چرم ۱۱۳٫۱۶ € ۸۰٫۰۰–۱۵۰٫۰۰
اجاره ماهانه منزل در فرانسه

آپارتمان (۱ خوابه) در مرکز شهر ۶۵۴٫۴۷ € ۴۵۰٫۰۰–۱,۱۰۰٫۰۰
آپارتمان (۱ خوابه) خارج از مرکز ۵۳۱٫۱۹ € ۳۵۰٫۰۰–۸۵۰٫۰۰
آپارتمان (۳ اتاق خواب) در مرکز شهر ۱,۳۰۰٫۵۳ € ۸۰۰٫۰۰–۲,۴۰۰٫۰۰
آپارتمان (۳ اتاق خواب) خارج از مرکز ۹۷۸٫۳۷  € ۶۸۰٫۰۰–۱,۵۰۰٫۰۰
قیمت خرید خانه در فرانسه

قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر  € ۶,۱۲۵٫۷۵ ۲,۸۰۰٫۰۰–۱۱,۰۰۰٫۰۰
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان خارج از مرکز ۳,۸۰۷٫۴۵ € ۲,۰۰۰٫۰۰–۸,۰۰۰٫۰۰
حقوق و دستمزد در فرانسه

میانگین حقوق ماهانه خالص (بعد از مالیات) ۱,۸۱۱٫۰۰ €

نرخ بهره وام به درصد (٪)، ۲۰ ساله ۱٫۷۶ ۱٫۳۰–۲٫۵۰

این داده ها بر اساس ۱۵۱۸۲ گزارش، در ۱۸ ماه گذشته از ۱۷۸۳ گزارشگر بوده است.
آخرین بروزرسانی: ۲۰۲۰ (براساس آمار Numbeo).

داده های ما برای هر کشوری بر اساس میانگین گزارش ها در تمام شهرهای آن کشور است.

کاخ Château d’Agassac

۱۸-  معایب و مشکلات زندگی در فرانسه کدامند؟
دشواری در برقراری ارتباط:

در کشور فرانسه، بسیاری از مسائل مانند انجام کارهای اداری، ازدواج، تحصیل، یافتن موقعیت شغلی مناسب، گرفتن اقامت دائم و شهروندی فرانسه، به میزان تسلط شما به زبان فرانسوی وابسته است. همچنین در صورت عدم آشنایی و رعایت آداب و رسوم ویژه ای که مردم فرانسه دارند، ممکن است برای داشتن یک رابطه خوب با مردم این کشور با مشکل روبرو شوید.

مشکل استخدام برای مهاجران:

با توجه به نقش مهم زبان در این کشور، موقعیت‌های استخدامی برای فرانسوی‌ها بیشتر از خارجی‌ها است و پیدا کردن کار برای یک خارجی می‌تواند کمی مشکل باشد.

دانشگاه علوم تحقیقات lettres – پاریس

اما هنوز نکات جالب دیگری مانده‌است…
ساخت برج ایفل دو سال و دو ماه طول کشید. ۸۵۰ نفر برای ساخت آن کار کرده‌اند.
در فرهنگ فرانسه بریدن نان کار زشتی است.
فرانسوی ها کمی بدقول هستند و ممکن است تا ۱۵ دقیقه تاخیر داشته باشند.
بانک ها در روز دوشنبه تعطیل هستند.
تمام سوپرمارکت ها و فروشگاه ها در روز یکشنبه تعطیل هستند.
فرانسوی ها از ساعت ۱۲ تا ۱۴ را به نهار خوردن اختصاص می دهند.
فرانسوی ها به عبارت سلام و خداحافظی بسیار اهمیت می دهند.
فرانسوی ها عاشق روبوسی هستند.
هدیه دادن در فرهنگ فرانسه بسیار با اهمیت است.
فرانسوی ها نسبت به صدای بلند بسیار حساس هستند.
اولین کتاب آشپزی فرانسه به قرون وسطی بر می گردد.
فرانسوی‌ها باور دارند گل باید همیشه به تعداد زوج باشد.
قدیمی‌ترین صدای ضبط شده انسان، فرانسوی است – یک قطعه ۱۰ ثانیه از آهنگ Au Clair de la Lune توسط ادوارد-لئون اسکات.
فرانسوی‌ها حدود ۳۰ هزار تن حلزون در سال می‌خورند.
فرانسه بیش از ۴۰۰ نوع پنیر تولید می کند!
حدود ۲۴ سال سیب‌زمینی در فرانسه ممنوع بود و آن را عامل سرایت جذام می دانستند.
فرانسوی ها تا حد زیادی خرافاتی هستند.
در سال ۲۰۱۷، امانوئل مارکون ۳۹ ساله به‌ عنوان جوان‌ترین رئیس‌جمهور در فرانسه انتخاب شد.
بسیاری از نهادهای بین‌المللی همچون سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، یونسکو، پلیس بین‌الملل، اداره بین‌المللی اوزان، مقر اصلی خود را در خاک فرانسه ایجاد نموده‌اند.
فرانسه از کشورهای پیشرو در تأسیس اتحادیه اروپا بوده‌ است.

تالار کاخ ورسای

۱۹-  هم اکنون، شرایط اخذ ویزا و یا اخذ اقامت در فرانسه به چه صورت است؟

اگر شما قصد مهاجرت به فرانسه را دارید، هم اکنون چند راه مطمئن برای شما وجود دارد که هر کدام دارای محاسن و محدودیت های خاص خود می‌باشند. همکاران ما در موسسه حقوقی سروش فردا برای مشاوره زندگی و اخذ اقامت فرانسه و سایر کشورهای حوزه شنگن در خدمت شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت × = 21