مقالات

چگونه ویزای ترانزیت بگیریم

ویزای ترانزیت

چگونه ویزای ترانزیت بگیریم؟

ویزا اجازه ورود افراد خارجی به یک کشور است و سالانه افراد برای سفر و مهاجرت به کشور های مختلف تقاضای گرفتن ویزا می دهند. ویزا یا روادید از انواع متفاوتی تشکیل شده است اعم از : مهاجرت، تحصیلی، درمانی، گردشگری و غیره…

یکی از مهم ترین نوع آن ها ویزای ترانزیت می باشد. متقاضیان این ویزا افرادی هستند که می خواهند به کشوری سفر کنند ولی برای این سفر نیاز به توقف در کشور سوم جهت تعویض هواپیما و یا ادامه تردد دارند لذا به اداره مهاجرت یا سفارت مراجعه کرده و درخواست صدور ویزای ترانزیت می دهند و بعد از بررسی، ویزای مورد نظر صادر می گردد و متقاضیان بنا به مدت زمان در نظر گرفته شده از چند ساعت تا ده روز می توانند از این ویزا استفاده نمایند و در کشور سوم اقامت کنند.

ویزای ترانزیت

برای صدور ویزای ترانزیت مدارک مربوط به کشور مقصد که شامل ویزای صادر شده از کشور مقصد و همچنین رزرو بلیط است نیاز می باشد.

متقاضی در صورت دارا بودن مدارک فوق ،فرم درخواست ویزای ترانزیت به همراه عکس ، گذرنامه و بیمه مسافرتی را به اداره مهاجرت ارائه می دهد و نسبت به صدور ویزای ترانزیت اقدام می نماید.

قوانین ویزای ترانزیت

کشور های مختلف شرایط و قوانین متفاوتی را در زمینه ترانزیت دارند. گاهی دو کشور با توجه به مسائل سیاسی با هم به توافق رسیده اند تا نیازی به ویزای توریستی و یا ترانزیت نباشد و شهروندان به راحتی می توانند در این دو کشور سفر کنند .به عنوان مثال برای مسافرت به کشور ترکیه نیازی به ویزا برای ایرانیان نیست .

در ادامه به صورت مختصر به انواع ویزاهای ترانزیت اشاره می کنیم .

یکی از پرکاربردترین این نوع ویزا، ترانزیت شنگن می باشد و مسافری که برای ادامه سفر و تعویض وسیله نقلیه خود قصد توقف در حوزه شنگن دارد باید درخواست خود را دوهفته قبل از سفر ارائه دهد تا در زمان سفر به مشکل بر نخورد. دو نوع ویزای ترانزیت دریایی و فرودگاهی شینگن وجود دارد و بنا به نوع سفر دریایی و هوایی برای متقاضی صادر می گردد.

اگر شما کشور های عمان و امارات را به عنوان کشور میانجی برای توقف کوتاه انتخاب کرده اید و مدت توقف شما فقط چند ساعت می باشد نیازی به ویزای ترانزیت ندارید.

ویزای ترانزیت

ایرانیانی که قصد سفر به کشور های انگلستان، آمریکا، ژاپن، کانادا، بلغارستان، رومانی و ایرلند را دارند و از این کشور ها ویزای معتبر دارند و کشور واسطه را یونان انتخاب کرده اند نیازی به ویزای ترانزیت ندارند و به راحتی می توانند در این کشور توقف کنند.

کشور انگلستان جزء ویزای شنگن نمی باشد و مسافران اگر قصد مسافرت به آمریکا و کانادا را دارند نیازی به ویزا ندارند ولی اگر به کشور های دیگر سفر می کنند باید ویزای ترانزیت دریافت کنند حتی اگر ویزای شنگن داشته باشند.

قانون ترانزیت را بعضی از کشورهای پیشرفته برای جلوگیری از زیاد شدن پناهندگی مسافران اعمال کرده اند . محیط فرودگاه منطقه بین المللی می باشد و جزء خاک آن کشور محسوب نمی شود ولی این کشور ها با اعمال این قانون سختگیرانه اجازه ورود بدون ارائه  این ویزا را به مسافران نمی دهند.

خدمه کشتی ها ، هواپیماها ، قایق های ماهیگیری و مسافرانی که قصد توقف برای تغییر وسیله نقلیه خود دارند شامل این طرح می شوند.

امکانات رفاهی ترانزیت

در فرودگاه ها سالنی را با عنوان سالن ترانزیت در نظر گرفته اند تا مسافرانی که قصد تعویض هواپیما را دارند و منتظر پرواز بعدی هستند به این سالن ها مراجعه کنند و این مدت زمان را در آنجا به استراحت بپردازند. ممکن است که بعضی پروازها با تاخیر مواجه شوند و مسافرانی مجبور شوند که مدت زمان زیادی را در سالن سپری کنند  در این صورت در سالن ترانزیت پذیرایی مختصری می شوند و اگر این زمان زیاد طول بکشد هتلی برای مسافران در نظر گرفته اند.

مسافران قبل از انتخاب کشور سوم برای توقف می توانند امکانات رفاهی سالن ترانزیت فرودگاه مورد نظر را چک کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشند.

مدارک مورد نیاز و هزینه ویزای ترانزیت

  • فرم درخواست
  • گذرنامه
  • عکس مناسب
  • ویزا و رزرو بلیط کشور مقصد

هزینه صدور هر ویزا را وزارت امور خارجه کشور ها تعیین می کنند و متفاوت می باشد و مدت زمان صدور ویزا تقریبا دو هفته می باشد.

دانستنی ها مهم قبل ار رفتن به سفر خارجی

اولین مورد که بسیار حائز اهمیت می باشد این است که مهلت اعتبار گذرنامه خود را چک کنید. نکته مهم این است که گذرنامه شما باید بیشتر از شش ماه اعتبار داشته باشد.

ویزا دومین موردی هست که باید درباره آن دقت کنید. بعضی از کشور ها مانند آذربایجان ویزا را در فرودگاه صادر می کنند و بعضی از کشورها مانند ترکیه و مالزی نیازی به ویزا ندارند. اما برای سفر به کشورهایی که نیاز به ویزا دارند باید ویزا را از قبل تهیه کنید و طرز صحیح نام و طول مدت اقامت را به خوبی چک کنید تا ویزا درست و دقیق صادر شده باشد.

مورد سوم ویزای ترانزیت می باشد که برای تغییر هواپیما جهت ادامه مسیر در یک کشور سوم صادر می گردد تا مسافر قادر به ادامه سفر خود باشد. اگر این ویزا صادر نشده باشد مسافر به کشور مبدا بازگردانده می شود.

آخرین مورد پرداخت عوارض خروج می باشد که می توانید آن را دو روز قبل از سفر پرداخت نمایید ولی اگر مسافر این موضوع را فراموش کرد می تواند در داخل فرودگاه آن را پرداخت نماید.

ویزای ترانزیت

معرفی فرودگاه های مناسب برای ترانزیت

توقف در فرودگاه ها، بعد از سفر اول و انتظار برای پرواز بعدی بسیار خسته کننده می باشد و مسافران گاهی مجبور هستند تا چند ساعت منتظر پرواز بمانند . بعضی از فرودگاه ها امکانات ویژه ای را برای سپری کردن این زمان در نظر گرفته اند تا مسافران سرگرم شوند و راحت تر وقت بگذرانند. در ادامه به معرفی چند فرودگاه و امکانات آن می پردازیم.

فرودگاه چانگی سنگاپور در رتبه اول قرار دارد این فرودگاه دارای یک باغ سرپوشیده و آبشاری بسیار بلند می باشد، امکانات دیگری مثل استخر و سرسره های هیجان انگیز، ترانزیت این فرودگاه را از دیگر فرودگاه ها متمایز کرده است.

فرودگاه هیترو لندن با بیش از صد مرکز خرید و رستوران توقف برای ترانزیت را سرگرم کننده و لذت بخش کرده است و بسیاری از مسافران را ترغیب می کند که درخواست ویزای ترانزیت برای این فرودگاه بدهند.

فرودگاه شیفل آمستردام با صد سال قدمت در این زمینه پیشرو است و برای مسافران شرایط ویژه ای را فراهم کرده است، موزه ی امپراتوری آمستردام که در این مجموعه قرار دارد بسیار جذاب و دیدنی می باشد.

در پایان برای اینکه سفری آرام و بدون دغدغه داشته باشید بررسی تمام زوایا بسیار مهم است. برای صدور ویزای ترانزیت ابتدا کشور واسطه را انتخاب کرده و با در دست داشتن بلیط و مدارک کشور مقصد به راحتی می توان به سفارت مراجعه کنید و این ویزا را درخواست نمایید.

 

برای خواندن دیگر مقالات کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = سیزده